Resuming podcast
Tordera en directe 6/10/2025
16/10/2025

AI 40 anys d'aula: canvis, reptes i consells docents

Tordera en directe

AI

Resum

Context

  • Entrevista a Quim Aro, professor jubilat, amb 42 anys a l'Escola Brianxa (abans "Centro Escolar Mixto Fioracolor").
  • Escola d'origen vinculada a una fàbrica: mestres del cos de l'Estat, però remunerats per l'empresa.
  • Coeducació des dels 3 anys; infants majoritàriament fills de productors de la fàbrica.

Evolució de l'ensenyament

  • De l'enciclopèdia única per a totes les matèries a la diversificació d'assignatures (ciències socials, naturals, plàstica...).
  • Antigament es puntuava urbanitat, puntualitat i neteja; avui seria inviable.
  • Ràtios: abans fins a 35 alumnes a primària; ara 25 (primària) i 30 (+10%) a secundària.

"Posar en dubte l'autoritat del profe és el primer ingredient pel fracàs."

Atenció i tecnologia

  • Caiguda de la capacitat d'atenció: cal dinamitzar la classe amb pauses, humor i canvis de ritme.
  • Influència de formats breus tipus TikTok: impossible replicar-ne el ganxo a l'aula.
  • La memòria s'ha desplaçat: però és una musculatura que cal exercitar.

"La memòria l'has de fer treballar; si no, acabes fracassant."

Relació amb les famílies

  • Abans: agenda i cita amb dies de marge; ara: immediatesa (WhatsApp/correus) que pot portar reaccions precipitades i to agressiu.
  • Internet ha desplaçat el mestre del rol de pou de ciència i s'ha incrementat el qüestionament.

Entorns escolars

  • Diversitat de realitats: des d'escoles tranquil·les fins a centres amb guardes de seguretat a l'aula i 24 càmeres de vigilància.

Consells per a futurs docents

  • Més paciència que mai; la burocràcia digital ha crescut i consumeix temps.
  • Treballar la vinculació emocional: fer-se estimar perquè l'alumne no vulgui defraudar.
  • Acceptar el cost emocional: l'èxit i el fracàs de l'alumne impacten el docent.

Idees clau

  • Respecte: es construeix amb experiència i coherència, però és més difícil de sostenir.
  • Atenció i memòria: cal entrenar-les amb estratègies actives.
  • Immediatesa: dificulta la reflexió i empitjora la comunicació escola-família.
  • Vocació i cura: l'ofici demana constància, empatia i gestió del desgast.

Marcadors

Presentació i orígens
Compartir

Quim Aro, 42 anys a l’escola; l’Escola Brianxa s’anomenava abans Centro Escolar Mixto Fioracolor.

Escola de fàbrica i coeducació
Compartir

Infants de treballadors de la fàbrica; coeducació des dels 3 anys; mestres funcionaris pagats per l’empresa.

Materials, assignatures i normes d’abans
Compartir

De l’enciclopèdia única a la diversificació; es puntuaven urbanitat, puntualitat i neteja, avui inassumible.

Aula de vida i ràtios
Compartir

Aula de la primera i darrera classe; abans 35 alumnes a primària, ara ràtios més baixes per gestionar millor el grup.

Atenció i dinamització de la classe
Compartir

Ha baixat la capacitat d’atenció; cal introduir humor i pauses; la lògica TikTok no és traslladable a l’aula.

Respecte i autoritat docent
Compartir

L’experiència ajuda a construir respecte; internet fa que famílies qüestionin el docent.

Nivell acadèmic i memòria
Compartir

Alumnes no són menys capaços, però el nivell acadèmic baixa per manca d’atenció; la memòria s’ha de treballar.

Relació amb famílies i immediatesa
Compartir

De l’agenda a WhatsApp: reaccions impulsives i menys empatia; el respecte s’ha erosionat.

Realitats complexes a altres centres
Compartir

Centres amb vigilància i seguretat reflecteixen problemes greus d’ordre i respecte.

Consells per a futurs mestres
Compartir

Paciència davant la burocràcia digital; clau la vinculació emocional amb l’alumne i la gestió del cost afectiu.

Cloenda
Compartir

Acomiadament i agraïments; tanca Maria de les Oliveres.}]}