09/09/2025
Reforma de la justícia de proximitat a Catalunya: noves funcions dels jutges de pau i l’Oficina Municipal de Justícia a Tordera
Ona Maresme
Resum executiu
El govern impulsa el Pla de Justícia de Pau i Proximitat i la creació de noves oficines de justícia municipals a prop de 900 municipis catalans. En aquest context, l’Àngel Pous, nou jutge de pau de Tordera, explica les seves funcions i els canvis normatius que arriben amb la Llei orgànica 1/2025 de mesures d’eficiència per a la justícia i el Pla de Justícia 2025-2030 de la Generalitat.
"La nostra funció principal és la conciliació"
"A partir de desembre ja no hi haurà jutjat de pau de Tordera; hi haurà l'Oficina Municipal de Justícia"
Diferències clau: jutge de pau vs. jutge ordinari
- Jerarquia i abast: els jutges i magistrats ordinaris (jutjats d’instància/instrucció, audiències, tribunals) tenen competències més complexes; els jutges de pau actuen en l’àmbit local amb assumptes més lleus.
- Jurisdicció: tots dos apliquen jurisdicció, però el jutge de pau ho fa en clau de proximitat i amb menor complexitat.
Canvis normatius principals (LO 1/2025 i Pla 2025-2030)
- Registre civil: les inscripcions de naixement, matrimoni i defunció passen a gestors processals. Els jutges de pau ja no casen (aquesta funció és de l’alcaldia/regidors o notaris).
- Transformació organitzativa: els actuals jutjats de pau (oficines) desapareixen i es crea l’Oficina Municipal de Justícia (OMJ), amb una tècnica de justícia al capdavant.
- Figura preservada: es manté la figura del jutge de pau per la seva proximitat, coneixement del municipi i legitimació democràtica (elecció per Ple municipal).
Noves funcions i focus de la figura del jutge de pau
- Mediació i MASC: protagonisme en les Mesures Adequades de Solució de Controvèrsies (MASC), especialment en conciliacions entre veïns, famílies o empreses abans d’anar a judici.
- Actuacions processals: suport a declaracions per videoconferència i gestió d’exhorts (citacions, requeriments) delegats pels jutjats d’instància.
- Atenció ciutadana: assessorament bàsic i canalització de sol·licituds d’assistència jurídica.
- Procés electoral: manteniment de la responsabilitat en actes d’eleccions municipals.
Estat actual: impàs reglamentari i desplegament
- Convivència temporal: coexisteixen funcions antigues i noves mentre no es publiquin els reglaments de desplegament.
- Calendari: a Tordera, a partir de desembre el jutjat de pau com a oficina deixa pas a l’OMJ; la figura del jutge de pau continua.
- Referència de país: el Pla de Justícia 2025-2030 de la Generalitat ja apunta les competències, tot i estar pendents del desenvolupament reglamentari estatal.
Importància de la figura i casuística
- Per què es manté: la figura és pròxima, arrelada i útil per resoldre conflictes localment. La seva preservació ha vingut per la pressió municipal i associativa.
- Conflictes típics: des de discrepàncies veïnals fins a casos més tècnics (p. ex. telecomunicacions) on sovint intervenen advocats/procuradors.
- Capacitat personal: la conciliació requereix formació contínua i també tarannà i sensibilitat per gestionar situacions tenses.
Dades útils per a Tordera
- Disponibilitat del jutge de pau (Àngel Pous): dilluns, dimecres i divendres, de 9:00 a 11:00 (amb flexibilitat segons necessitats).
- Horari d’oficina: l’actual jutjat de pau (futur Oficina Municipal de Justícia) obre de 9:00 a 13:00/14:00 aproximadament, cada dia feiner.
- Crida a la ciutadania: el jutge es posa a disposició per conflictes i assessorament bàsic.
"Estic a la disposició dels ciutadans de Tordera per qualsevol problema a nivell de conflictes... i fins i tot a nivell d’assessorament si puc"
Conclusió
La reforma de la justícia de proximitat reforça la conciliació i el servei al ciutadà a través de l’Oficina Municipal de Justícia, mentre manté la figura clau i propera del jutge de pau per prevenir i resoldre conflictes de manera ràpida, accessible i menys traumàtica que la via judicial ordinària.
Marcadors