Resuming podcast
La teranyina del 29/9/2025
29/09/2025

AI La Taranyina amb Albert Sabaté (Ràdio Tordera): balanç de l’estiu, nova temporada tardor-hivern i el lema "menys audiència, més comunitat"

La teranyina

AI

Resum

Entrevista a Albert Sabaté, director de Ràdio Tordera, sobre el balanç de la temporada d’estiu, la planificació de la tardor-hivern i l’aposta estratègica per "menys audiència, més comunitat". La conversa recorre l’evolució multiplataforma, la participació de l’oient, el paper del jovent i la missió de servei públic local.

"Menys audiència i més comunitat"

Punts clau

  • Temporades diferenciades: estiu (10–11 setmanes, molt intens) vs. tardor-hivern (llarga, gairebé 50 setmanes).
  • Impuls al talent jove: 6–7 joves a l’estiu provant formats; cultura d’experimentació i acceptació de l’error.
  • Operativa amb molts voluntaris: més de 60 persones coordinades amb recursos limitats però creixentment multiplataforma (àudio, vídeo, xarxes).
  • Evolució digital: de l’"àudio pur" a continguts amb postproducció, a la carta, i extractes per xarxes.
  • Línia editorial: prioritzar proximitat i comunitat per sobre del volum; combinar fonts oficials i veus veïnals amb context i rigor.
  • Participació directa: integració de canals com WhatsApp a programes històrics (ex. Matí de Sardanes).

Balanç de la temporada d’estiu

  • Durada curta però intensa: 10–11 setmanes marcades per la Festa Major i cobertures en directe.
  • Laboratori de proves: espai per testar formats i incorporar gent jove que s’hi acosta sovint per recomanació interna.
  • Filosofia: donar oportunitats i acceptar el risc de millorar amb la pràctica.

"Ens agrada donar oportunitats… i poder-nos equivocar"

Temporada tardor-hivern: organització i ritme

  • Objectiu: sostreure’s al desgast d’un cicle de ~50 setmanes amb planificació i previsió.
  • Coordinació complexa: més de 60 col·laboradors repartits de dilluns a diumenge, amb necessitats tècniques diverses (directe, enregistrat, xarxes, vídeo…).
  • Estructures de govern: direcció, assemblea i consell d’administració marquen objectius i vetllen pel bon funcionament.

Evolució digital i model multiplataforma

  • De cada peça, se’n deriven àudio, vídeo i clips per xarxes; la postproducció permet consum a la carta.
  • Servei públic: garantir l’accés a la informació del poble a tothom (edat, competències digitals i canals preferits).

Lema i estratègia: menys audiència, més comunitat

  • Priorització de la comunitat: cuidar l’oient existent, interacció directa i generació de xarxa local.
  • Veus veïnals: sumar testimonis de persones anònimes per enriquir la notícia, sempre amb context i contrapunt a la font oficial.
  • Proximitat com a valor: oients que reconeixen veïns i locutors; audiència més compacta i implicada.
  • Cobertura de temes globals només si aporten una mirada torderenca i de proximitat.

Participació ampliada: l’exemple del Matí de Sardanes

  • El programa incorpora WhatsApp per dedicatòries asíncrones (nota de veu), facilitant la participació de joves als seus avis.
  • Trencar tòpics: la ràdio tradicional i la gent gran també abracen canals digitals si es fa fàcil i accessible.

Missió i mirada final

  • Continuar innovant i obrint finestres al ciutadà de Tordera.
  • Mantenir l’equilibri entre rigor periodístic, entreteniment i participació per explicar què passa al poble amb veu pròpia i arrelament comunitari.

Marcadors

Context i obertura
Compartir

Presentació de l’entrevista a Albert Sabaté per valorar la temporada passada i presentar els objectius del nou curs.

Balanç de l’estiu
Compartir

Temporada curta i molt intensa (10–11 setmanes), amb Festa Major i experiments. Incorporació de 6–7 joves a la graella i cultura d’assaig-error.

Organització de la tardor-hivern
Compartir

Planificació per afrontar gairebé 50 setmanes. Coordinació de més de 60 col·laboradors, recursos tècnics variats i òrgans de govern intern.

Evolució digital i contingut a la carta
Compartir

De l’àudio al vídeo i xarxes, amb postproducció i reutilització de peces. Accés universal a la informació local com a missió pública.

Lema: "menys audiència, més comunitat"
Compartir

Prioritzar la proximitat, el vincle i la participació per sobre del volum. Integrar veus veïnals amb context i rigor.

Participació: el cas del Matí de Sardanes
Compartir

Integració de WhatsApp per dedicatòries asíncrones; facilita la participació intergeneracional i desmenteix tòpics sobre la bretxa digital.

Tancament
Compartir

Compromís de seguir innovant, obrir finestres a la ciutadania i explicar Tordera amb mirada pròpia i comunitària.