"El tren de la vida" és un espai de Ràdio Tordera enregistrat al centre Can Comte, amb els residents com a passatgers del tren imaginari. La locutora (Dolors/María de los Oliveres) conversa amb ells sobre vivències i records, i cada persona tria una cançó que s’emet al programa.
En aquest episodi, el fil conductor és la tardor: records d’infantesa, vida al camp, festes, menjar típic i música relacionada amb la seva joventut.
La Gemma Centelles, psicòloga del centre i avui cap d’estació, explica:
• Canvis de personal: s’han cobert baixes de tècnics i la dinamitzadora, l’Ester, ha marxat per una nova feina.
• Incorporació d’en Pol com a nou dinamitzador: molt jove, amb moltes ganes i idees, i ben acollit pels residents.
• S’està recomponent l’equip i la integració és progressiva però positiva.
“Evidentment, no es pot treballar sense tot el personal tècnic.”
El tema del dia són les activitats de tardor al centre:
• Tradicions que volen mantenir:
- Fer panellets com cada any.
- Si és possible, torrar castanyes.
• Ho havien deixat en stand-by fins que arribés el nou dinamitzador per poder-ho organitzar bé.
• Col·laboració amb la guarderia el dia 31:
- Els nens vindran al pati del centre.
- Per als residents, veure els menuts és una gran il·lusió.
• Retorn del “grup d’harmonia”: voluntaris que venen a ballar i cantar amb els residents.
- Ara vindran un cop al mes de manera fixa, com si fos l’inici d’un “curs” d’activitats.
• Es plantegen activitats adaptades a la tardor:
- Sortidetes curtes a l’exterior per agafar fulles.
- Treballs manuals i activitats vinculades a panellets, castanyes i fruits de temporada.
Des de la mirada de psicòloga, la Gemma destaca que:
• Treballar amb estacions de l’any (tardor, hivern, etc.) ajuda a l’orientació temporal de la persona gran.
• Activitats concretes (recollir fulles, parlar de castanyes, panellets, fruites de tardor) ajuden a situar:
- En quin moment de l’any som.
- Quines festes s’acosten (Tots Sants, Castanyada…).
“També té una funció d’orientar la persona en el temps, que a vegades costa.”
• Es comenta com el clima actual desorienta: una resident diu “estamos en verano” perquè fa molta calor i encara van amb barrets de palla, tot i ser a les portes de la tardor.
• També parlen de la relació amb la terra i els fruits:
- Fulles que cauen, magranes, figues, lladons…
- Abans la gent estava més lligada a la pagesia i reconeixia millor els senyals de cada estació.
Al vagó restaurant, la Gemma presenta el cuiner:
• El xef d’avui és en Munir.
El menú del viatge és:
• Primer plat: crema de xampinyons.
• Segon plat: lasanya (explica que està preparant la carn picada per a la lasanya).
• Postres: préssec en almívar amb nata.
La locutora destaca que el dinar “promet” i fins i tot demana que li guardin lloc sempre al vagó restaurant, reforçant el to càlid i familiar del programa.
En Pol, nou dinamitzador, s’estrena pràcticament alhora que el programa:
• Porta només dos dies al centre i ja participa a El tren de la vida.
• La locutora li proposa “conduir el tren” plegats, fent tàndem en la dinamització del grup.
“La manera de les persones que parlen de les seves vivències és molt important perquè sapiguem el nostre passat per poder seguir en el futur.”
(Aquesta reflexió final la recupera en Pau al comiat, però resumeix perfectament l’esperit del programa.)
La resta del programa és una ronda de converses amb cada passatger, centrades en records de tardor i, en una segona volta, en la cançó que volen escoltar.
• Porta el braç enguixat per una caiguda al solàrium, però participa animadament.
• Record de tardor:
- Anava a buscar castanyes amb el seu marit en bicicleta.
- Les feien caure dels arbres, les xafaven amb botes de goma i les posaven en un sac.
- A casa, estenien les castanyes sobre una manta vella al pati perquè s’assequessin.
- El lloc: Can Brugada, on abans hi havia castanyers i bosc, que ara descriu com a “montes pelados”.
“Ara a Can Brugada… ja no hi ha castanyers, ja no hi ha res… Montes pelados.”
• A la tardor li venen al cap:
- Els panellets.
- Els “bonietos” al forn (productes dolços de tardor).
- Les castanyes.
• Els panellets:
- Els feien ells mateixos a casa.
- Els pinyons es compraven, no els anaven a recollir al bosc.
- Sempre els portaven a coure al forn (forn de pa del poble).
- En feien quantitat limitada, 5 per persona, però prou perquè tothom en pogués menjar.
La imatge de família i forn de barri reforça la convivència i el ritual col·lectiu de Tots Sants.
• Recorda sobretot:
- Sortides a buscar bolets a la tardor.
- Recollir castanyes moltes vegades.
• Reconeix que inicialment no en sabia gaire de bolets, però:
- “La gent m’ensenyava.”
- Sempre agafava ceps, un dels bolets més apreciats.
• Destaca que anar al bosc és molt agradable:
- No només pels bolets i castanyes, sinó també per altres fruits com les cireres d’arboç (sereixes d’arbos).
- I sobretot pel fet de caminar i gaudir de la natura.
“És que anar al bosc dóna… estupendo. No només pels bolets, també per caminar.”
• Té records molt lligats al camp i l’horta:
• Fruita de tardor:
- Figues (tenien diverses figueres).
- Cireres i prunes.
- No recorda exactament els noms de les varietats, però sí si eren figues blanques o negres.
- Explica que al matí anaven a collir figues amb cistells.
S’evidencia la riquesa de la pagesia i com les estacions marcaven la vida familiar.
• Recorda la tardor com l’època d’:
- Anar a buscar castanyes i bellotes.
• Explica com preparaven les castanyes:
- Els feien un tall abans de torrar-les per evitar que es rebentessin.
- Les torraven amb una paella amb forats (les típiques paelles de castanyes).
- Primer les feien “suar” tapades perquè quedessin millor torrades.
• Altres fruites de tardor que li agraden:
- El codony (membrillo), que cal treballar-lo força (bullir-lo, fer-ne codonyat) però a ella li encanta.
- Préssecs.
“El membrillo hay que trabajarlo… y a mí me encanta. Y crudo me lo como igual.”
La Carme aporta sobretot records socials i de festa a Tordera:
• De petita i adolescent els agradava molt ballar:
- Encara que fos festa “per als grans”, els petits també s’hi ficaven a ballar a la tarda.
- A la nit només hi anaven quan eren una mica més grans i sempre acompanyades per la “carabina” (persona adulta que vigilava les noies).
- Esmenta que ja amb 8–10 anys se sentien grans, però igualment les vigilaven molt.
• Relació amb la tardor i la roba:
- Per la tardor s’estrenaven vestits amb màniga i més abrigats.
- Al novembre–desembre calia estrenar l’abric, fes o no fes fred, era gairebé un ritual.
• L’ofici de sastresa:
- Explica que cosia des de ben petita, amb 4–5 anys ja començava a “passar punts”.
- Parla de la feina al taller de modistes/sastres: marcar peces, fer fluixos, obrir i tallar.
- Detalla aspectes tècnics:
- Posar mànigues ben posades perquè “mamessin” bé.
- Fer i col·locar vivos a les solapes i al coll, carregolant-los just el necessari.
- La dificultat de cosir sobre punts marcats i després haver-los de treure.
“Jo era sastresa… feia trajes i anava sempre molt ben vestida.”
Aquests records connecten la tardor amb el món del tèxtil, els vestits nous, i el teixit associatiu de festes i balls a Tordera.
En la segona volta del tren, cada passatger tria una cançó significativa, normalment de joventut, moltes d’elles romàntiques.
• Cançó: “Amapola”.
• Record: una pel·lícula al cinema anomenada “Amapola del Camino”.
• El seu pare havia de decidir entre anar al cinema o gastar-se els diners en vi, i deia:
“Amapola del Camino, tu dinero me lo voy a gastar en vino.”
La cançó evoca records familiars i d’oci al cinema.
• Cançó: “Dos gardenias” d’Antonio Machín.
• La defineix com una cançó molt romàntica que sempre li ha agradat.
• Recorda l’època de balls “abraçats”, i compara amb el present, on diu que ja no es balla igual.
“M’agradava molt… més abans. Ara no, ara tot…”
La cançó simbolitza una joventut de ball i romanticisme.
• Cançó: “América, América” de Nino Bravo.
• Per a ell és una cançó molt enganxosa i molt maca.
• Recorda també altres cantants de l’època com Miguel Ríos i moltes cançons romàntiques.
“La nostra joventut era molt maca, hi havia moltes cançons… romàntiques i una mica de tot.”
• Cançó: “Toda una vida” d’Antonio Machín.
• Explica que li agrada tota la música, i aquesta cançó en particular li porta records de quan era nena i li agradaven molt aquelles melodies.
“Me recuerda como una niña que me gustaba mucho todo.”
La cançó és un símbol de constància en l’amor i d’un passat ple de música.
• Cançó: “Adiós mi España querida” de Juanito Valderrama.
• Diu que li porta molts records, per haver-la sentit molt en pel·lícules i a la ràdio.
• Entre totes les cançons d’aquest cantant, aquesta és la que més li agrada.
“La que m’agrada és aquesta.”
És una cançó molt lligada a la nostàlgia, la migració i l’enyorança del país.
• Cançó: la sardana “A l’ombra del campanar”.
• Diu que li agraden totes les sardanes, inclosa “La sardana de les monges”.
• Explica que aquesta sardana es ballava cada diumenge, fins al punt que la sent com una música de fons permanent de la seva vida.
“M’agrada molt… m’agraden totes.”
La tria de la Carme connecta amb la cultura tradicional catalana, les ballades de sardanes a plaça i la vida social de poble.
Al tram final, la locutora pregunta a en Pol què li ha semblat el seu primer viatge al tren de la vida:
• Ell respon que li ha agradat molt.
• Destaca “la manera de les persones que parlen de les seves vivències” i la importància de conèixer el passat per poder avançar cap al futur.
Aquesta idea resumeix l’objectiu del programa: donar veu als records i dignificar la memòria de la gent gran.
La locutora acomiada el programa:
• Anuncia que el tren de la vida es posa en marxa un cop al mes.
• Diu que tornen el mes vinent, quan el tren sortirà un altre cop de l’“estació de Can Comte”.
• Signa el comiat com Maria de los Oliveres, i tanca amb un “Adéu-siau”.
• Tardor com a eix central: tradicions (panellets, castanyes), fruits de temporada, clima i festes.
• Memòria i orientació: les activitats estacionals ajuden a orientar la persona gran en el temps i a activar records significatius.
• Relació amb la terra i la pagesia: figues, magranes, bellotes, horts, boscos, bolets i sortides a caminar.
• Vida social i cultural de Tordera: balls, “carabines”, estrenar vestits i abrics, sardanes com A l’ombra del campanar.
• Canvis al centre: marxar una dinamitzadora, arribar en Pol, reprendre el “grup d’harmonia” i planificar el curs d’activitats.
• Música de joventut: cançons romàntiques i emotives (Antonio Machín, Nino Bravo, Juanito Valderrama) que connecten amb moments vitals clau.
• Funció del programa: El tren de la vida actua com un espai radiofònic de memòria, afecte i participació per als residents i Oients.
La locutora dona la benvinguda a El tren de la vida des de Ràdio Tordera i presenta el format del programa, situat al centre Can Comte. La Gemma Centelles, psicòloga i avui cap d’estació, explica les novetats del centre: cobrir baixes de personal tècnic, la marxa de l’Ester (dinamitzadora) i la incorporació del nou dinamitzador, en Pol, jove i amb moltes ganes. Es remarca la importància de tenir tot l’equip complet per poder fer les activitats amb normalitat.
La Gemma presenta el tema del dia: la tardor i les activitats associades. Parlen de mantenir tradicions com fer panellets i, si es pot, castanyes; expliquen que ho havien deixat en pausa fins que arribés el nou dinamitzador per organitzar-ho bé. Es comenta la col·laboració amb la guarderia el dia 31, molt il·lusionant per als residents, i el retorn del grup d’harmonia, que vindrà un cop al mes a cantar i ballar. Gemma destaca, des del punt de vista psicològic, que treballar les estacions (fulles, fruits de tardor com figues i magranes) ajuda a l’orientació temporal de les persones grans, tot i que el clima canviant d’avui dia (calor fora d’època) pot desorientar-les.
La locutora i la Gemma visiten el vagó restaurant i presenten el xef Munir. Ell explica el menú del dia: de primer hi ha crema de xampinyons, de segon una lasanya que està preparant amb carn picada, i de postres préssec en almívar amb nata. El to és distès i familiar; la locutora comenta que el dinar promet i que el seu lloc al vagó restaurant sempre està reservat.
En Pol, el nou dinamitzador de Can Comte, s’estrena pràcticament alhora que el programa: porta només dos dies al centre. La locutora li dona la benvinguda i li proposa que, entre tots dos, condueixin el tren de la vida en aquest viatge radiofònic. En Pol es mostra molt content amb la feina i l’ambient.
En Pol presenta la Violeta, que participa tot i tenir el braç enguixat per una caiguda al solàrium. Parlant de la tardor, explica que amb el seu marit anaven a buscar castanyes amb bicicleta a la zona de Can Brugada: les feien caure dels arbres, les xafaven amb botes de goma i les recollien en sacs per després assecar-les en una manta al pati. Rememora que abans hi havia castanyers i bosc i ara defineix la zona com a “montes pelados”, evidenciant el canvi al paisatge.
En Pol presenta la Conxita, que associa la tardor als panellets, als dolços al forn i a les castanyes. Explica que feien els panellets a casa, compraven els pinyons i els portaven al forn de pa per coure’ls; en feien una quantitat moderada per repartir entre la família. Després en Pol presenta en Paco, que recorda anar a buscar bolets i castanyes. Admet que no en sabia gaire al principi, però la gent li va ensenyar i solia agafar ceps. Destaca el plaer d’anar al bosc, no només pels bolets i castanyes sinó per caminar i gaudir-ne, i menciona altres fruits com les cireres d’arboç.
La Pura parla dels seus records de tardor relacionats amb el camp: les bellotes (bellotas) de les alzines (encinas), que es donaven als porcs perquè s’engreixessin, i l’horta familiar on tenien de tot. Recorda sobretot les figues (blanques i negres, tot i no saber-ne el nom exacte), cireres i prunes. Explica que al matí anaven a collir figues amb cistells. La conversa subratlla el vincle amb la pagesia i l’abundància de fruita de tardor.
La Mari recorda que a la tardor anaven a buscar castanyes i bellotes. Explica detalladament com preparaven les castanyes: els feien un tall per evitar que saltenessin, les torraven en una paella amb forats i abans les feien “suar” tapades perquè quedessin millor. Diu que no havia fet mai panellets, però que li agraden i els comprava. Parla també d’altres fruits que li encanten, com el membrillo (codony), que requereix molta feina per preparar-lo, i el préssec.
La Carme explica records de tardor vinculats a Tordera: festes i balls on, tot i ser per als adults, els infants també hi ballaven a la tarda. A la nit hi anaven només quan eren una mica més grans i sempre acompanyades de la “carabina”, que vigilava les noies. Relaciona la tardor amb estrenar vestits de màniga i, més endavant, abrics al novembre i desembre, fes fred o no. Detalla el seu ofici de sastresa: cosia des de molt jove, passava punts, marcava peces, feia i col·locava vivos a solapes i colls i posava mànigues ben ajustades. La conversa evoca el taller de modistes i la importància de la roba nova per a les festes de tardor.
Comença la segona volta del tren, dedicada a les cançons que tria cada passatger. La Violeta escull “Amapola”. Explica que li recorda una pel·lícula de cinema anomenada “Amapola del Camino”. El seu pare, en lloc d’anar al cinema, deia la frase “Amapola del Camino, tu dinero me lo voy a gastar en vino”, cosa que li ha quedat gravada. S’emet la cançó “Amapola”, que reforça els records familiars i d’oci al cinema.
La Conxita escull “Dos gardenias” d’Antonio Machín, una cançó que qualifica de molt romàntica i que sempre li ha agradat. Recorda l’època en què es ballava abraçats i lamenta que ara ja no es balli així. A continuació, en Paco tria “América, América” de Nino Bravo. Diu que és una cançó molt enganxosa i bonica, i rememora la seva joventut, plena de cançons romàntiques i altres estils, citant també Miguel Ríos. Es destaquen les emocions i la nostàlgia associades a la música d’aquella etapa de la vida.
La Pura tria la cançó “Toda una vida” d’Antonio Machín. Explica que la música li agrada tota, i que aquesta peça li recorda quan era nena i li agradava molt escoltar aquelles cançons romàntiques. La lletra, que parla d’estar tota una vida al costat d’algú, reforça temes d’amor, constància i entrega. La cançó actua com a pont entre la seva infantesa i el present.
La Mari demana la cançó “Adiós mi España querida” de Juanito Valderrama. Explica que li porta molts records d’haver-la sentit sovint en pel·lícules i a la ràdio, i que, entre totes les cançons del cantant, aquesta és la seva preferida. La peça evoca temes d’enyorança, migració i amor a la terra, molt lligats a la biografia de molta gent de la seva generació.
La Carme tria la sardana “A l’ombra del campanar”, que diu que li agrada molt, igual que la “sardana de les monges” i, en general, totes les sardanes. Explica que aquesta sardana sonava cada diumenge, fent-se molt present en el seu dia a dia. La tria connecta amb la tradició catalana, les ballades a plaça i la vida social al voltant de l’església i del campanar, elements molt vinculats a la identitat de poble.
En el tram final, la locutora conversa amb en Pol sobre el seu primer viatge al tren de la vida. En Pol diu que li ha semblat molt bé i destaca la importància de la manera com les persones expliquen les seves vivències per conèixer el passat i poder avançar en el futur. Després, la locutora acomiada el programa, recordant que el tren de la vida surt un cop al mes des de l’estació de Can Comte i que tornaran el mes vinent. Es tanca l’episodi amb la signatura de Maria de los Oliveres i un “Adéu-siau” als oients.