Resuming podcast
El tren de la vida 05/10/2025
07/10/2025

AI Vivències a la residència: 11-S, temporal i escudella al vagó restaurant, amb cançons dedicades

El tren de la vida

AI

Panorama general

Episodi de Ràdio Tordera — El tren de la vida centrat en les vivències del present de residents i usuaris del centre de dia, amb un repàs del mes (retorn a la rutina, Diada de l’11 de setembre i temporal), una parada al vagó restaurant amb l’escudella del xef Munir, i una ronda de cançons dedicades que activen records personals.

"Ara estem arrencant ja, com si fos el curs escolar" — Gemma


Cap d’estació: repàs del mes

Retorn a la rutina i incidències del temporal

Tornada a les activitats diàries després de l’estiu, amb horaris normalitzats.

Temporal recent: ascensor i porta d’entrada espatllats, alguna gotera — tot resolt ràpidament.

• El temps esdevé tema de tertúlia entre la gent gran:

"Havíem dit que això no ho havia vist mai"

La Diada de l’11 de setembre

Sortida massiva dels residents (més del 90%) per gaudir de l’ambient, sardanes i ofrena floral.

Logística fàcil per la proximitat: accessos i serveis a mà.

Dinar especial al centre per completar la celebració.


Vagó restaurant: cuina del dia amb el xef Munir

Plat estrella: escudella

• Ingredients clau: panceta, pollastre, pastanaga, patata, col, cigrons i pilota (en format individual per servir millor), amb botifarra.

• Versió triturada per a qui ho necessita, amb el mateix sabor i base.

Menú especial de l’11-S

• Primer: entremès complet.

• Segon: paella de peix.

• Postres: pastís (proposta futura de decorar-lo amb la bandera de la Diada).


Vagó passatgers: vivències del present

Centre de dia

Conxita: molt a gust; pintar i manualitats la distreuen més que estar a casa.

Mari: dos anys al centre de dia; pintura, cant, gimnàstica; sense queixes, menjar correcte.

Paco: tres anys; horari de matí (8:30–13:00), activitats de lectoescriptura i càlcul; caps de setmana a casa.

Residents

Violeta: de centre de dia a resident fixa; comparteix amb la Pura;

"Com si estigués a casa meva, o millor"
Seguretat durant el temporal malgrat alguna gotera; percepció del menjar irregular segons el dia.

Pura: es fa resident després de morir el marit; s’entén molt bé amb la Violeta; li agrada pintar, ballar i moure’s; la filla la treu a passejar i visitar família.

Carmen: pintora de paisatges i roses (ara amb problemes de vista); destaca la convivència amb moments bons i d’altres més complicats; el seu quadre de l’era antiga conserva la memòria del centre.

"Això és la convivència que hi ha" — Carmen


Ronda de cançons i records

ConxitaLa Bella Lola (havanera): records d’havaneres i sardanes viscudes.

MariTe quiero, vida mía (Nino Bravo): balls abraçats i instants de parella.

PacoNoelia (Nino Bravo): dedicatòria a una treballadora jove del centre.

VioletaLa rosa del azafrán (zarzuela): records infantils d’espigolar cigrons amb la mare i la tieta.

PuraSomos (Julio Iglesias): dissabtes de dinar i ballar amb el seu marit.

CarmenLa chica yeyé (Concha Velasco): ambient jove i divertit.


Cloenda

• Viatge tranquil i emotiu; retorn a l’andana amb la mirada posada al proper mes, quan el tren de la vida tornarà a sortir.

Marcadors

Sintonía i arrencada del tren
Compartir

Cançó d’obertura i entrada musical abans de la presentació oficial.

Introducció del programa i sumari del viatge
Compartir

Presentació d’El tren de la vida, l’equip i l’estructura del trajecte (cap d’estació, vagó restaurant i vagó de passatgers).

Cap d’estació: tornada a la rutina i el temporal
Compartir

La Gemma repassa l’inici de curs d’activitats, i comenta el temporal: avaries (ascensor, porta), alguna gotera i la tertúlia meteorològica entre els residents.

La Diada de l’11 de setembre
Compartir

Sortida de la majoria de residents a gaudir de la Diada: sardanes, ambient de festa i ofrena floral. Dinar especial de celebració al centre.

Reinstal·lant la rutina: activitats i intergeneracional
Compartir

Recuperació d’horaris, retorn del grup Armonia i propera arribada d’alumnes d’institut per a un intercanvi generacional positiu.

Vagó restaurant: escudella amb el xef Munir
Compartir

El cuiner explica l’escudella (panceta, pollastre, pastanaga, patata, col, cigrons, pilota individual i botifarra) i la versió triturada. Record del menú especial de l’11-S (entremès, paella de peix i pastís).

Vagó passatgers: presentació del tema del dia
Compartir

L’Esther fixa el tema: vivències del present, tant de residents com d’usuaris del centre de dia.

Conxita (centre de dia): activitats que distreuen
Compartir

Se sent molt bé al centre de dia; gaudeix de pintar i manualitats, millor que quedar-se a casa sense fer res.

Mari (centre de dia): pintar, cantar i gimnàstica
Compartir

Dues anys al centre de dia; participa en moltes activitats i valora bé el menjar i el funcionament general.

Paco (centre de dia): rutines de matí i exercicis cognitius
Compartir

Tres anys al centre de dia; horari de 8:30 a 13:00; fa lletres i càlcul. Caps de setmana a casa.

Violeta (resident): casa i seguretat, amb matisos sobre el menjar
Compartir

De centre de dia a resident; comparteix habitació amb la Pura i resen juntes. Es va sentir segura durant el temporal; percep el menjar com irregular segons el dia.

Pura (resident): nova etapa i activitats preferides
Compartir

Esdevé resident després de la mort del marit. Bona convivència amb la Violeta. Li agrada pintar, ballar i moure’s; la família l’acompanya en sortides.

Carmen (resident): pintura, ulls i convivència
Compartir

Pintora de paisatges i roses, ara limitada per un problema de vista. Destaca la convivència amb moments diversos. El seu quadre de l’era conserva la memòria del centre.

Cançó de la Conxita: La Bella Lola (havanera)
Compartir

Record d’havaneres i sardanes; música lligada a la identitat i la festa popular.

Cançó de la Mari: Te quiero, vida mía (Nino Bravo)
Compartir

Evocació de balls abraçats i moments de parella; música romàntica i nostàlgica.

Cançó del Paco: Noelia (Nino Bravo)
Compartir

Dedicatòria a una treballadora jove del centre; cançó com a gest d’afecte i admiració.

Cançó de la Violeta: La rosa del azafrán (zarzuela)
Compartir

Records d’infantesa espigant cigrons amb la mare i la tieta; connexió amb el món del camp.

Cançó de la Pura: Somos (Julio Iglesias)
Compartir

Dissabtes de dinar i ball amb el seu marit; cançó que remou la memòria afectiva.

Cançó de la Carmen: La chica yeyé (Concha Velasco)
Compartir

Records de joventut alegre i ritmes moderns; to vital i divertit.

Cloenda: tornarem el mes que ve
Compartir

Valoració d’un viatge tranquil i emotiu. El tren queda aparcat fins al proper episodi.