Aquest llarg espai de Ràdio Tordera combina diferents formats breus: butlletins informatius, falques promocionals, microespais culturals i un programa musical. El fil conductor principal del tram central és un monogràfic literari sobre Jacint Verdaguer, precedit per un especial dedicat a Santa Cecília i a la història i evolució de l’òpera i la música clàssica.
• A l’inici hi trobem un resum informatiu local i esportiu • Tot seguit, diverses falques de programes i publicitat • Un bloc central molt cohesionat dedicat a Santa Cecília, l’òpera, els corrents musicals i poètics • Un ampli recorregut biogràfic i crític sobre Jacint Verdaguer (1845-1902) • Tancament amb espais musicals de cançó internacional i breu perfil de Matt Monro
• Antaviana Joves es proclama campiona de Catalunya infantil de punts lliures a Olot • El ple aprova una moció d’En Comú Podem per reclamar a la Generalitat el desenvolupament de la carretera GI‑600 • Impàs administratiu a l’Ajuntament per falta d’interventor/a • Esquerra Republicana qüestiona un contracte menor de l’àrea de salut per possible conflicte d’interessos
• El Club Escacs Tordera es marca el repte d’impulsar els escacs entre el jovent • El CF Tordera i el Club Patí Tordera tornen a guanyar i miren amunt a la classificació • El sènior femení del bàsquet Tordera perd per només 6 punts contra el CB Grup Barna, destacant-se com la nota negativa del cap de setmana esportiu
• Recordatori de 1 de desembre: dia de Sant Eloi, Dia Mundial de la Sida, referència als presos per la pau i al Cyber Monday • Aniversari del naixement del narcotraficant Pablo Escobar (apunt d’efemèride internacional) • Informació de farmàcia de guàrdia (Farmàcia Marcobal a la plaça de l’Església) • Recordatori de recollida de poda i voluminosos a diverses zones (Can Mora, Can Fosques, Can Manresa, Mas Tió…), amb telèfon i WhatsApp de contacte
• Previsió meteorològica: cel serè, màxima de 15 °C; l’endemà, alguns núvols, mínima de 6 °C i màxima de 15 °C • Dita tradicional:
"Pel desembre tremola el vent i l'home més valent"
• Comunicació de la mort de Josep Llobet Codina, de 81 anys • Mirada enrere en tres escales temporals: - Fa 1 any: aprovació definitiva de la supressió de la taxa de 2 € del mercat dels diumenges - Fa 5 anys: el Consell Comarcal del Maresme demanava fons a l’ACA per a plaques solars a l’EDAR de Sant Daniel - Fa 10 anys: mort d’una dona de 54 anys en un incendi a l’urbanització Àgora Park
• Es recomana recuperar a Tordera Ràdio a la carta l’espai “L’Alcaldessa Respon”, on es tracta, entre d’altres, el tema de les cases de fusta
• Promoció de diversos espais de Ràdio Tordera: - “Sentit i sensibilitat”, programa amb paraules i música seleccionada - “Ara i aquí”, magazín diari amb Rosa Maria Ruscalleda, que combina actualitat, opinió i consells pràctics • Reforç del lema corporatiu:
"Ràdio Tordera, l'emissora que t'escolta"
Aquest tram actua com a pont entre els butlletins informatius i els espais temàtics.
• Presentació del programa “A punt de sòlfa” • Es tanca un cicle especial dedicat a Santa Cecília, patrona dels poetes i dels músics • Es reivindica la naturalesa de l’òpera com a fusió de música i poesia
"En una òpera la poesia ha de ser la filla obedient de la música per força" — W. A. Mozart
Aquest marc introdueix una reflexió sobre la primacia de la música en el gènere operístic.
• Es recorda el monjo benedictí Pablo el Diàcono (segle VIII), autor d’uns versos en llatí dedicats a Sant Joan Baptista:
"Ut queant laxis resónare fibris…" (fragment recitat i comentat)
• A partir d’aquest himne, Guido d'Arezzo pren la primera síl·laba de cada vers per designar les notes: Ut, re, mi, fa, sol, la
• Anselm de Flandes substitueix el final Sancte Ioannes per si, creant la setena nota, fins aleshores evitada • Explicació del tritó: - Interval de 3 tons (6 semitons) - Percebut com a so dissonant i inquietant - Considerat «diabòlic» en el context eclesiàstic medieval
• L’Església associava la dissonància a allò caòtic i malèfic, defensant una música “bonica, harmoniosa i perfecta”
• Ja al segle XVII, Giovanni Battista Doni substitueix ut per do • S’estableix definitivament l’escala: do, re, mi, fa, sol, la, si
Aquest bloc ofereix un breu glossari històric del solfeig, connectant litúrgia, teoria musical i simbologia religiosa.
• Definició de bel canto com a estil de cant i òpera italià (finals del s. XVIII – mitjans del XIX) • Compositors clau: Rossini, Bellini, Donizetti • Característiques principals: - Bellesa sonora i línia de cant molt cuidada - So pur i control de la respiració - Ús d’ornaments i floritures vocals per embellir la melodia - Alta agilitat vocal i expressivitat emocional
• Es presenta l’ària “Anch’io son giovine”, per a mezzo-soprano, de l’òpera La cambiale di matrimonio de Gioachino Rossini • Interpretació a càrrec de Kirsten Scott, mezzo-soprano estatunidenca (1989), activa als grans teatres d’Europa i Estats Units • El programa deixa sonar un fragment com a exemple pràctic de bel canto
• Definició de verisme com a moviment artístic i literari italià de finals del s. XIX • Fortament influït pel naturalisme francès • Característiques: - Realitat quotidiana crua i sense idealitzacions - Personatges de classes populars - Situacions límit, passions i conflictes socials
• Es llegeix el poema “L’aranya” d’Enric Larreula, on uns insectes, fascinats pel cant de l’aranya, acaben sent devorats; es comenta que, com al verisme, els mosquits i mosques “ho tenen molt cru”.
• Compositors veristes destacats: - Pietro Mascagni - Ruggero Leoncavallo - Giacomo Puccini (considerat parcialment verista en algunes òperes)
• Es destaca que el verisme trasllada a l’escenari: - Trames realistes - Conflictes humans intensos - Absència de decorativisme idealitzador
• S’escolta el duet “O soave fanciulla”, per soprano i tenor, de “La Bohème” • Intèrprets: Nicole Car (soprano) i Michael Fabiano (tenor) • El fragment il·lustra: - La tendresa i emoció lírica de Puccini - El pont entre melodia belcantista i sensibilitat verista
• Es defineix l’avantguardisme com un conjunt de moviments artístics i literaris de principis del s. XX que volen: - Trencar radicalment amb la tradició - Innovar i experimentar en formes i llenguatges - Apostar per la llibertat d’expressió i la provocació - Qüestionar les normes estètiques i valors socials vigents
• Cita d’Arnold Schoenberg:
"Si és art, no és per tothom, i si és per tothom, no és art"
• Es planteja que, per a l’avantguarda, el segon paradigma del s. XX és la “mort de l’òpera”: - No és que desaparegui l’òpera, sinó que la gran òpera de consens social, basada en codis narratius compartits, no és considerada prou radical
• Autors associats a aquest context: - Alban Berg i el mateix Arnold Schoenberg, situats en la ruptura - Richard Strauss, que tot i ser contemporani, es veu com a més lligat a la tradició
• Es proposa escoltar l’ària per a tenor “Di rigore armato”, de l’òpera “Der Rosenkavalier” • Interpretació: Giuseppe Di Stefano • Serveix per mostrar una òpera encara plenament lírica, situada entre tradició tardoromàntica i nous corrents del s. XX.
• Es llegeix el poema “A Santa Cecília” de Jacint Verdaguer:
"Ocellet que cantes, que cantes d'amor, / deixa'm una estona ta cítara d'or…"
(fragment recitat, que associa música, fe i lloança)
• El poema vincula la música com a do diví i l’aspiració a un càntic per Nostre Senyor
• Es tanca la programació especial en honor de Santa Cecília amb un desig:
Que Santa Cecília ens faci veure com la vida és plena de música i poesia
• Invitació a retrobar-se el proper programa, reforçant el to festiu i devocional.
• Falca de “Notícies en Xarxa. Edició Matí”, que potencia: - Cobertura arreu de Catalunya - Diversitat d’accents i veus locals - Vocació de servei públic
• Anunci del restaurant Sant Llop (Tocador Savinyà): - Recuperació de la cuina de muntanya (bolets, cassoles i brasa) - Obert de divendres a dilluns
• Falques corporatives de Ràdio Tordera: - Butlletins informatius de 4 minuts a les 9h i a les 18h - “La Particel·la”, programa de sardanes i música de cobla, dimarts de 21h a 22h, per 107.1 FM i web
Aquest bloc manté la presència de serveis i cultura popular dins de la graella local.
Aquest és el nucli central de contingut cultural del podcast: un recorregut bio‑literari i ideològic per la figura de Jacint Verdaguer, amb èmfasi en la seva relació amb la Renaixença, la política, la religió i el cas Verdaguer.
• Verdaguer neix a Folgueroles (17 maig 1845 – 10 juny 1902) • Família modesta: - Pare que treballa la terra i la pedra - Mare profundament religiosa i lectora, clau en la seva formació
• És supervivent: només ell i dos germans (Miquel i Francisca) sobreviuen de vuit fills • La infantesa combina: - Jocs i feines domèstiques - Estudi i contacte intens amb la natura
• Estudia a Folgueroles i, als 10 anys, entra al seminari de Vic, camí que no és excepcional a l’època • El trajecte a peu fins a Vic li forma una percepció molt física del paisatge, que després traduirà en paraules • Fonts de llengua i imaginari: - Llengua de casa, heretada de la mare - Lectures de la biblioteca del Museu Episcopal - Cançons populars que canta i escolta
• D’aquest bagatge neix una literatura vital i orgànica, en diàleg amb: - Models neoclàssics - Mètrica castellana inicial
• Obres primerenques: - Amors d’en Jordà i na Guideta (abans de 1865, publicada pòstumament) - Dos màrtirs de ma pàtria, o sia, Lucià i Marcià (1865)
• Fins als 20 anys desplega: - Poesia tabernària i burlesca, per riure’s dels seminaristes - Una visió literària àmplia i eclèctica, sostinguda per una gran capacitat formal
• Els amors i la poesia juvenil (idealització de la Roser del Mas d’Eures) anticipen: - Les tensions de “Gentil i Griselda” - La figura de “Flor de Neu” a Canigó (1886)
• Dos màrtirs de ma pàtria ja apunta al seu interès èpic que culminarà amb “L’Atlàntida” (1877)
• Destaquen els èxits als Jocs Florals de Barcelona (1865 i 1866), que el situen com: - “Esperança blanca” de la poesia catalana - Mascletó simbòlic dels ideals floralescos: fer pàtria i amor
• Crítics i acadèmics clau: - Milà i Fontanals - Marian Aguiló
Aquests intel·lectuals el veuen com el possible poeta nacional capaç de legitimar la Renaixença i connectar-la amb el romanticisme europeu.
• Verdaguer inicia en paral·lel: - Carrera literària - Carrera eclesiàstica
• Sempre viu una tensió entre dos mons: - El de l’amor humà (la pubilla del Mas d’Eures) - El de la vocació espiritual i sacerdotal
• La literatura esdevé centre vital i això es veu ja en textos com “La font del desmai” (1867), on: - La natura (rossinyols, mares de la muntanya, fonts, arbres) no és només decorativa - S’hi projecta un volkgeist romàntic: comunió entre poesia, natura i pàtria
• El 1870 és ordenat sacerdot, amb una primera missa molt simbòlica a l’ermita de Sant Jordi: - Entre un dolmen (element pagà) i un altar cristià - Imatge de la seva doble fidelitat: tradició pagana‑nacional i fe cristiana
"Verdaguer era i és un enorme poeta que també fou capellà"
• Mentre Verdaguer ascendeix, el país viu un període convuls: - Sexenni Revolucionari (1868–1874) - Tercera Guerra Carlina (1872–1876) - Primera República Espanyola (1873–1874) - Restauració Borbònica (a partir de 1874) - Guerra de Cuba i pèrdua de les colònies (1896–1898)
• Les elits barcelonines veuen en Verdaguer el “prou home” capaç de refondre el mite del catalanisme conservador.
• El 1871 mor la seva mare, pèrdua que li provoca una ferida profunda: - D’ella ha après poesia popular i devoció cristiana, els dos grans motors de la seva vida
• Destinat a la rectoria de Vinyoles d’Orís, entra en una fase de solitud intensa: - S’hi llança a fons a la composició literària - Treballa “L’Atlàntida” i els Idil·lis i cants místics
• Comencen també els primers problemes de salut (cefalees) i es trasllada a Barcelona, on pot accedir a tractaments mèdics.
• L’atzar el posa en contacte amb els cercles del marquès de Comillas, una de les grans fortunes de l’Estat • S’ofereix com a capellà de vaixell i durant dos anys travessa l’Atlàntic nou vegades
De la "primera aigua de la Font del Desmai" a les "incommensurables aigües oceàniques"
• Aquestes travessies proporcionen el marc ideal per enllestir “L’Atlàntida”
• En acabar (1876), entra a dir missa diària al Palau Moja, residència del marquès de Comillas, i esdevé: - Primer capellà de la família - Després, almoïner
• El poeta passa de: - L’austeritat de la plana de Vic - A la “gàbia d’or” de la noblesa barcelonina
• El triomf de “L’Atlàntida”: - Guanya els Jocs Florals de 1877 - Èxit immediat i reconeixement internacional (traduccions al castellà) - Elogis de figures com Frédéric Mistral
• L’obra combina: - Factura clàssica amb trencall romàntic - Història (Colom, descobriment d’Amèrica) i mite (Hèrcules, enfonsament de l’Atlàntida) - Construcció d’una “Espanya naixent” que redimeix els pecats dels antics atlants
• El següent gran objectiu serà “Canigó”, el gran poema èpic pirinenc.
• Des de la seva posició a casa Comillas, Verdaguer gaudeix d’una vida regulada i acomodada, que li permet viatjar molt: - Pirineus (escenari de Canigó) - Roma i llocs sagrats - Costa africana, Centre i Nord d’Europa (fins a Sant Petersburg) - Bèlgica, París, Terra Santa…
"Ara el poeta ja no camina per Folgueroles ni pel Seminari de Vic, ara camina per tot Europa i pels llocs sagrats de la seva devoció"
• Aquests viatges li amplien l’imaginari místic i sedimenten l’obra definitiva: “Canigó”
• Canigó es presenta com: - Poema catàrtic que uneix la geografia plana de la infantesa amb la verticalitat mítica de la muntanya - Peça que legitima la poesia catalana en l’àmbit europeu, malgrat el retard històric
• Però, com en el destí tràgic del protagonista de Canigó, el poeta viurà una caiguda al buit: el cas Verdaguer.
• Després de l’èxit de Canigó i la coronació com a poeta nacional per part del bisbe Morgades (Restauració del monestir de Santa Maria de Ripoll, 1886), Verdaguer sent la necessitat d’un gran viatge espiritual: Palestina
• D’aquest viatge neixen: - El dietari de pelegrí a Terra Santa - La trilogia “Jesús Infant”
• Cap als 41 anys, Verdaguer ja ha: - Conreat la poesia popular - Escrit les epopeies nacionals (L’Atlàntida, Canigó) - Demostrat una gran finesa lírica i proximitat a les balades europees
• Ha complert les expectatives literàries i ideològiques del moviment renaixentista i del país que vol representar-se estèticament davant el món.
• El viatge a Terra Santa reforça: - El seu interès espiritual - Una línia de compromís religiós que el portarà a decisions arriscades com a almoïner dels Comillas.
• L’edició de “Pàtria” (1888) mostra la seva pulsió patriòtica lligada a la fe cristiana, en consonància amb el cicle montserratí.
• Què és el cas Verdaguer?
És el conflicte públic, religiós i social que esclata quan el Verdaguer capellà i almoïner entra en col·lisió amb el poder eclesiàstic i econòmic del seu temps.
• A la dècada de 1890, en un context de crisi política, econòmica i social, Verdaguer accentua el seu compromís amb els pobres i oprimits: - Entén el maligne també com la pobresa - S’implica intensament en almoines i exorcismes (cas de Joaquim Pinyol, al carrer Mirallers)
• La seva relació amb la família Duran (especialment mare i filla) es percep com a escandalosa pels cercles de poder: - Hi reaccionen la Renaixença oficial, el bisbe Morgades, el marquès de Comillas i figures familiars i amicals
• Es configura una “tempesta perfecta”: el poeta nacional és vist com un element desestabilitzador, perquè la seva lluita espiritual contra el mal xoca amb els interessos burgesos i eclesiàstics.
• Verdaguer és acomiadat com a capellà‑almoïner del Palau Comillas • Per decisió del bisbe Morgades, és traslladat fora de Barcelona i reclòs al Santuari de la Gleva (1893–1895): - Viurà dos anys de confinament religiós i social
• Problemes greus d’economia personal: - Pèrdua d’ingressos - Endeutament per haver comprat la finca dels Penitents (Vallcarca) amb la idea de fer-hi un centre contra el maligne
• Davant d’aquesta situació, el 1895 adreça a la premsa barcelonina les cartes d’“En defensa pròpia”: - Reclama el suport de la “gent honrada” - El bisbe Morgades respon amb la suspensió a divinis (se li prohibeix dir missa)
• Amb una ploma esmolada, Verdaguer ataca els poders fàctics i situa el focus públic sobre: - La seva integritat moral - La hipocresia d’algunes institucions
• Rep suports de sectors modernistes crítics amb la burgesia, però també de sectors noucentistes que valoren la seva llengua i obra com a patrimoni clàssic català.
• El 1896 publica “Flors del calvari”, on condensa poèticament: - El seu dol profund - La ràbia i el sofriment viscut en el conflicte.
• El 1898 signa un document que li permet recuperar facultats sacerdotals, però ja no tornarà a la posició anterior de prestigi i influència.
• Després del conflicte, esdevé capellà de l’església de Betlem, a la Rambla, just davant del Palau dels Marquesos:
"Tant patir i al capdavall per passar d'una banda de la Rambla a l'altra", dirà irònicament el poeta.
• Els problemes de salut, sempre presents, empitjoren: - Tuberculosi irreversible - Esgotament físic i psicològic
• El noi d’ulls vius de la plana, que ha cantat muntanyes, mística i amors impossibles, ha envellit prematurament, encara que manté la mirada penetrant.
• El penúltim tram de vida el passa a Vila Joana (collserola, boscos de Vallvidrera), on intenta millorar la salut.
• Juny de 1902: mor envoltat de natura, no sense noves trifulgues d’interessos econòmics al voltant de la seva figura.
• L’enterrament és un esdeveniment de país: - Homenatges del Vaticà, Casa Reial espanyola, institucions eclesiàstiques i poder econòmic - Però sobretot, una impressionant manifestació de dol popular a Barcelona
• El cos és dipositat al cementiri de Montjuïc, però el programa remarca:
El poeta que es confon amb el poble i li torna la seva llengua i passions no mor, es fa etern.
• Es tanca el monogràfic amb els versos de “Muntanyes del Canigó”, símbol de l’elevació espiritual i nacional de la seva obra.
• Crèdits («Sous-titrage Société Radio-Canada») i tancament d’un bloc • Nova falca de Ràdio Tordera amb el lema “l’emissora que t’escolta” • Presentació de “La tarda és a tres bandes” (dilluns, 18–19 h, amb Dolors Pinateli), programa de: - Lletres - Llibres - Cinema
• Anunci dels Dental Days de Dental Company (descompte del 20 % en tractaments durant el novembre i neteja gratuïta) • Reforç de marca: 107.1 FM, Ràdio Tordera • Recordatori que “Ara i aquí” és el magazín d’informació i consells de professionals de l’emissora.
• Es presenta l’espai “El Repertori”, integrat dins del magazín de la casa • Objectiu declarant: - Oferir una selecció musical agradable per acompanyar les tasques del dia - Fer de la música la protagonista durant una estona
• Primera proposta: Natalie Cole amb el tema “Starting Over Again” (se’n fa menció encara que al presentador li surt “Stand up over again”) • Es destaca la seva veu preciosa i càlida com a punt fort del tall
• Segona proposta: Matt Monro amb “Hello, Young Lovers” • Comentari biogràfic breu: - Nom real: Terence Edward Parsons - Nascut a Londres l’1 de desembre de 1932 - Mort el 7 de febrer de 1985 - Cantant anglès de música popular, reconegut internacionalment
• Aspectes destacats de la seva carrera: - Interpreta una de les cançons de la banda sonora de James Bond: “From Russia with Love” - Excel·leix en l’estil swing i en el registre de crooner a l’estil de Frank Sinatra - Inicis cantant en anuncis televisius i orquestres britàniques (com la de Cyril Stapleton) - Grava l’àlbum d’estàndards “Blue and Sentimental” (1957), punt d’inflexió cap a l’èxit
Aquest final musical dona al podcast un tancament lleuger i emocional, després del gruix històric i literari dedicat a Verdaguer.
• Actualitat local de Tordera (política municipal, esports, serveis, efemèrides) • Santa Cecília i la centralitat de la música i la poesia • Història de la música occidental: - Origen de les notes musicals i el solfeig - Evolució de l’òpera: bel canto, verisme, avantguardes • Grans compositors i intèrprets d’òpera: Rossini, Puccini, Strauss, Schoenberg, Berg • Jacint Verdaguer: - Infantesa i formació - Rol clau en la Renaixença - Grandes epopeies (L’Atlàntida, Canigó) - El cas Verdaguer: conflicte amb l’Església i les elits - Darrer tram vital i llegat com a poeta nacional • Cançó internacional: Natalie Cole i Matt Monro • Identitat de Ràdio Tordera com a emissora local de servei públic, cultura i entreteniment
• Ràdio Tordera
• Ara i aquí
• Informatius locals
• Esports Tordera
• CF Tordera
• Club Patí Tordera
• Club Escacs Tordera
• Antaviana Joves
• Carretera GI-600
• Esquerra Republicana
• En Comú Podem
• Santa Cecília
• Música clàssica
• Òpera
• Bel canto
• Verisme
• Avantguardisme musical
• Guido d’Arezzo
• Arnold Schoenberg
• Richard Strauss
• Giacomo Puccini
• Gioachino Rossini
• Nicole Car
• Michael Fabiano
• Giuseppe Di Stefano
• Jacint Verdaguer
• L’Atlàntida
• Canigó
• Renaixença
• Cas Verdaguer
• Bisbe Morgades
• Marquès de Comillas
• Flors del Calvari
• Pàtria
• Terra Santa
• Poesia catalana
• Notícies en Xarxa
• La Particel·la
• Sardanes
• Música de cobla
• El Repertori
• Natalie Cole
• Matt Monro
• Swing
• James Bond
• Cultura catalana
• Literatura catalana
• Història de Catalunya
Resum inicial amb notícies de Tordera: èxit d’Antaviana Joves al campionat de Catalunya infantil de punts lliures, moció d’En Comú Podem sobre la carretera GI-600, impàs administratiu a l’Ajuntament per falta d’interventor/a i polèmica d’ERC per un contracte de salut. Es completa amb el repàs dels resultats del CF Tordera, Club Patí Tordera i el sènior femení de bàsquet.
Bloc de servei: es recorda la data (1 de desembre), Sant Eloi, Dia Mundial de la Sida i el Cyber Monday; farmàcia de guàrdia, recollida de poda i voluminosos i la previsió meteorològica. S’inclou una dita popular i una necrològica, i es repassen fets de fa 1, 5 i 10 anys relacionats amb el mercat, energies renovables i un incendi mortal a Àgora Park.
Explicació històrica de com Pablo el Diàcono, Guido d’Arezzo i Anselm de Flandes van donar lloc als noms de les notes musicals a partir d’un himne a Sant Joan. Es descriu el paper del tritó (interval de 3 tons) i la nota si, associats a la dissonància i al caràcter “diabòlic” en la música religiosa medieval, fins a l’establiment de l’escala do-re-mi.
Definició del bel canto com a estil operístic italià dels segles XVIII–XIX, basat en la bellesa del so, el control de la respiració i l’agilitat vocal. Es citen Rossini, Bellini i Donizetti i s’ofereix com a exemple l’ària “Anch’io son giovine” de l’òpera La cambiale di matrimonio de Rossini, interpretada per la mezzo-soprano Kirsten Scott.
Lectura del poema “L’aranya” d’Enric Larreula, on l’aranya canta mentre filen la seva teranyina i atrau víctimes que acaben devorades. El text serveix per introduir el verisme com a moviment que mostra la realitat crua i quotidiana, en paral·lel amb la situació tràgica dels insectes del poema.
Explicació del verisme com a corrent operístic influït pel naturalisme francès, amb compositors com Mascagni, Leoncavallo i, parcialment, Puccini. Es ressalta la representació realista de la vida i els conflictes humans. S’escolta el duet “O soave fanciulla” de La Bohème, interpretat per Nicole Car i Michael Fabiano, com a mostra d’aquesta sensibilitat.
Descripció de l’avantguardisme del segle XX com a moviment que busca trencar amb la tradició i provocar. Es cita Arnold Schoenberg per il·lustrar la seva concepció elitista de l’art i es parla de la idea que el segle XX suposa la “mort de l’òpera” entesa com a gènere de consens social. Es mencionen Schoenberg i Alban Berg com a figures avantguardistes i Richard Strauss com a compositor més tradicional, del qual s’anuncia l’ària “Di rigore armato” de Der Rosenkavalier en veu de Giuseppe Di Stefano.
Lectura del poema “A Santa Cecília” de Jacint Verdaguer, que invoca la música com a do diví i demana un càntic per a Nostre Senyor. El programa tanca l’especial dedicat a la patrona de la música, subratllant que la vida és plena de música i poesia i acomiadant l’audiència fins la setmana següent.
Espai de falques: es presenta “Notícies en Xarxa. Edició Matí”, com a informatiu de servei públic de les ràdios i televisions locals catalanes. S’anuncia el restaurant Sant Llop (cuina de muntanya) i es recorden els butlletins informatius de Ràdio Tordera i el programa de sardanes “La Particel·la”, consolidant el caràcter cultural i de proximitat de l’emissora.
Llarg recorregut per la biografia i obra de Jacint Verdaguer: infantesa modesta a Folgueroles, formació al seminari de Vic i primeres influències (mare devota, natura, cançó popular). Es descriu la seva irrupció als Jocs Florals com a gran esperança de la Renaixença i la coexistència de la vocació eclesiàstica i la literària. Es narren els grans èxits de L’Atlàntida i Canigó, el seu paper de poeta nacional en un context polític convuls i la seva integració a la “gàbia d’or” dels Comillas. El relat culmina amb el cas Verdaguer: compromís radical amb els pobres, tensions amb l’Església i la burgesia, reclusió a la Gleva, endeutament, les cartes d’En defensa pròpia, la suspensió a divinis i la publicació de Flors del Calvari. Finalment, es descriu el seu darrer tram vital com a capellà de Betlem i malalt de tuberculosi, la mort a Vila Joana el 1902 i el funeral multitudinari que el consagra com a poeta etern del poble català.
Tram de falques que anuncien el programa cultural “La tarda és a tres bandes” (lletres, llibres i cinema, dilluns de 6 a 7) i la promoció Dental Days de Dental Company, amb descomptes en tractaments odontològics. Es reforça la freqüència 107.1 FM i la marca Ràdio Tordera com a emissora de proximitat.
Espai musical “El Repertori” dins el magazín, amb la intenció d’acompanyar l’oient amb bona música. S’escolta “Starting Over Again” interpretada per Natalie Cole, destacant-ne la veu càlida. A continuació, s’ofereix “Hello, Young Lovers” de Matt Monro i es fa un petit retrat biogràfic: nom real Terence Parsons, cantant anglès de música popular, figura destacada del swing i de la cançó estàndard, conegut per interpretar el tema de la pel·lícula de James Bond “From Russia with Love” i per l’àlbum Blue and Sentimental (1957), que impulsa la seva carrera internacional.